Türkiye’deki devlet okullarında bir ilk olacak "Oyun
Temelli Matematik Öğrenme Laboratuvarı Projesi” Üsküdar Kaymakamlığı’nın
öncülüğünde, İstanbul Kalkınma Ajansı'ndan alınan destekle ve İstanbul
Kemerburgaz Üniversitesi’nin bilimsel katkısıyla eğitimlerine başladı. Projenin
tanıtımı için bugün Ramada Plaza İstanbul Otel’de gerçekleştirilen ilk
toplantısına İstanbul Valisi Hüseyin Avni Mutlu, Üsküdar Kaymakamı Mustafa
Güler, Proje Koordinatörü Sibel Çatar ve İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi
Öğretim Üyesi Yard.Doç.Dr.Aylin İlden Koçkar ve Eğitim Uzmanı Ebru Ataca
katıldı.
Toplantıdaki konuşmasında İstanbul Vali Yardımcısı Harun
Kaya” Çocuklarımızın psikomotor yeteneklerinin çok iyi olduğuna dikkat çekerek,
bizim çocuklarımızın dünya çocuklarından zeka farkı yok. Bir japon çocuğundan
farkı yok.Sadece başarıyı ortaya çıkaracak motivasyonu sağlayamıyoruz. İşi
sevdirerek yaptırmamız gerekiyor.”dedi.
Projenin hayata geçirilmesine öncülük eden Üsküdar Kaymakamı
Mustafa Güler ise, “Matematiğin eğitimdeki gücünü bütün topluma algılatmalıyız.
Bunu hissetmeyen ve eğitim hayatına yaymayan bir toplumun aslen entellektüel ve
estetik yaşamdan uzak olacağını vurgulamak isterim. Daha sade söylemek
gerekirse, estetik ve entellektüel bir hayat bakışı ve lezzeti için matematik
bilgisine ihtiyacımız vardır.”dedi.
Güler ayrıca ‘Açıkça görülüyor ki yıllardır matematiği
bilimsel bir araç olarak anlatarak, bunu nesiller boyu en iyi yol olarak
sunarak, bugünkü matematik eğitim sistemiyle çocuklarımıza ulaşamadık. Bügün
büyük çoğunluk öğrencilerimiz için matematik en zor ders konumunda. Başka bir
metod denemekle zarara girmeyeceğimizi tahmin ediyorum. Yani çocuklarımıza
matematiği oyun oynarken, farklı işle uğraşırken öğretebiliriz şeklinde
konuştu.
Proje Koordinatörü Matematik Öğretmeni Sibel Çatar ise, “
Projenin hazırlığında Dünya’da başta ABD Berkeley ve Yale Üniversitelerinin
kürsülerindeki uygulamalarını ve bilimsel sonuçlarını araştırdıklarını söyledi.
Çatar, “Maalesef ülkemiz matematikle düşünmede Dünya’da 33. sırada yer alıyor.
Bunu yukarı çekmek, hayatın her alanında varolan matematik ve onu oyunla
anlatmak yoluyla çocuklarımıza başta problem çözme, yaratıcılık, strateji
geliştirme yetenekleri kazandırmayı istiyoruz. Bu çalışma ülkemizdeki devlet
okullarında ilk kez yapılmış olacak”dedi.
Oyun Temelli Matematik Laboratuvarı Projesinin bilimsel
ölçümlerini yapan İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Psikoloji Bölüm Başkanı,
Yard.Doç.Dr.Aylin İlden Koçkar, “Oyunun çocuğun işi olarak kabul edilmesi
gerektiğine vurgu yaparak, çocuk bebekliğinden itibaren oyun oynar ve bu onun
en güzel öğrenme biçimidir.’dedi.
Projeyle çocukların zeka gelişimi ve becerilerinde yüzde
10-20 arası bir gelişme beklediklerine vurgu yapan Yard.Doç.Dr.Aylin İlden
Koçkar, ‘Uygulamada toplam 480 çocukla araştırma, deney ve kontrol grupları
oluşturduk. Projede oynanan oyunların zeka ve beceri gelişimi yanında her
sınıfta rastlanılan dikkat eksikliğinden muzdarip çocuklara da faydalı
olacağını ifade etti.
Matematik laboratuvarları, çocuklara rahat bir eğitim ortamı
sağlamak amacıyla iç mimar Elif Aydın tarafından özel tasarlandı. Pilot
okullarda görev yapan öğretmenler, uzman eğitimciler desteğiyle formatör olarak
yetiştirildi. Pratik matematik aktivite eğitimcileri de, süresi boyunca projede
eğitmen olarak görev alıyor.
Üsküdar'daki Atatürk, Belma Güde ve Şemsi Paşa İlk ve
Ortaokullarında hayata geçen proje kapsamında, çocukların metamatiği keşfedip
sevmeleri sağlanıyor.
Proje süresince matematik öğretimi oyun temelli eğitim
malzemeleri ile daha kolay anlaşılır hale getiriliyor. Öğrencilere sağlıklı
zeka gelişimi, yaratıcılık gelişimi, üç boyutlu düşünme yeteneği, analitik
düşünme yeteneği kazandırılması yanısıra aynı matematiği sevmeleri ve
ilgilerinin artırılması hedefleniyor.
Öğrencilerin, problem çözme yetenekleri geliştirilerek,
ezber yerine mantık kullanmalarının sağlanması, toplumda daha başarılı bireyler
olmalarına katkı sağlamak da amaçlanıyor.
Türkiye'deki matematik eğitiminde sorunlar olduğu
gerçeğinden yola çıkılarak hazırlanan proje, uzun dönemde "oyun temelli
matematik" yönteminin “okullarda seçmeli ders” olarak kabul edilmesini
öngörüyor.
0 yorum:
Yorum Gönder