9 Haziran 2010 Çarşamba

MÜZİK FESTİVALİNDE TARİHİ GECE

Aya İrini Müzesi önceki akşam tarihi bir olaya daha tanıklık etti. İstanbul için de çok önemliydi, yaşayan en önemli bestecilerden Arvo Part’in ‘Âdem’in Yakarışı’ adlı yeni eserinin dünya prömiyerinin bu kentte yapılmış olması. İstanbul, uluslararası sanat müziği alanında, tarihinde herhalde ilk kez bu kadar prestijli bir sanat olayına ev sahipliği yaptı.

Konserden önce, Türkiye ve Estonya cumhurbaşkanları, Arvo Part’e İstanbul Müzik Festivali’nin Yaşam Boyu Başarı Ödülü’nü takdim ettiler. Besteci ödülünü aldıktan sonra, artık kanıksadığımız o mütevazı tavrını yeniden kuşandı; kendisi ve ülkesi adına onur duyduğunu söyleyip yerine geçti. Part’in eserlerinin en önemli yorumcularından, yurttaşı Tonu Kaljuste konserde Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası yaylılarını yönetti. 11 kişilik Vox Clamantis korosu ise Jaan-Eik Tulve tarafından yönetiliyordu. ‘Âdem’in Yakarışı’ için Borusan ve Vox Clamantis’in dışında 27 kişilik Estonya Filarmonik Oda Korosu da sahnedeki yerini aldı.

Eser, Part’in hemen tüm çalgısal ve vokal eserlerinde alışageldiğimiz üzere son derece dingin bir atmosferde, yaylıların yumuşacık akorları ve koronun ‘fısıltılarıyla’ başladı. Part’in, eserin tempo ve dinamiklerini 24 dakika boyunca yalnızca iki defa yükselttiğine şahit olduk. Bestecinin 1960’ların sonundan itibaren benimsediği, Latincede ‘küçük çanlar’ anlamına gelen ‘tintinnabuli’ adlı özgün stilinin kristalize olmuş bir örneğiydi.

RADİKAL – SERHAN BALİ

0 yorum:

Yorum Gönder