Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, binlerce tüketicinin sorun
yaşadığı garanti süresi içindeki hakların sınırını genişletmeye hazırlanıyor.
Buna göre değiştirilen bir malın garanti süresinin 12 aydan az olması durumunda
en az bir yıl garanti süresi verilmesi gerekecek.
Tüketicinin ürünle ilgili “onarım hakkını” seçmesi halinde
satıcı işçilik masrafı, parça bedeli ve başka bir ücret talep edemeyecek.
Bakanlığın Tüketicinin Korunması Kanunu kapsamında hazırladığı Garanti
Yönetmeliği taslağına göre garanti uygulaması sırasında değiştirilen malın
garanti süresi, satın alınan malın kalan garanti süresiyle sınırlı olacak.
Ancak daha önceki yönetmelikte bulunmayan bir ifadenin taslağa eklenmesi
tüketicinin haklarını da genişletmiş oldu. Buna göre değiştirilen ürünün kalan
garanti süresi bir yıldan az ise değiştirilen mal için en az bir yıl daha
garanti süresi verilmesi zorunluluğu getirilecek.
Kurumlara gönderilen 12 maddelik taslak düzenleme
çerçevesinde tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim
hakkını seçtiği durumlarda, satıcı, malın bedelinin tümünü veya bedelden
yapılan indirim tutarını derhal tüketiciye iade etmek zorunda olacak.
Tüketicinin, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi hakkını seçmesi durumunda satıcı
veya üretici, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi talebinin bildirilmesinden
itibaren azami otuz iş günü içinde, bu talebi yerine getirmeye mecbur olacak.
Tüketicinin, kanun kapsamında sözleşmeden dönme, satış
bedelinden indirim isteme, ücretsiz onarım ve ayıpsız misliyle değiştirilmesi
gibi dört haktan birini seçmesi durumunda satıcı işçilik masrafı, parça bedeli
ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeden malın onarımını
yapmakla yükümlü tutulacak. Tüketici, ücretsiz onarım hakkını üretici veya
ithalatçıya karşı da kullanılabilecek. Satıcı, üretici ve ithalatçı tüketicinin
bu hakkını kullanmasından zincirlime olarak sorumlu tutulacak. Düzenlemeyle
ürünün arızalanması durumunda kullanım hatasının bulunup bulunmadığı, yetkili
servis istasyonları veya satıcı tarafından o mala ilişkin azami tamir süresi
içerisinde düzenlenen raporla belirlenmesi gerekecek.
Tüketiciler, söz konusu rapora ilişkin olarak bilirkişi
tarafından tespit yapılması talebiyle uyuşmazlığın parasal değerini dikkate alarak
tüketici hakem heyetine veya tüketici mahkemesine başvurabilecek. Buna göre
artık garanti belgelerinde tüketicilerin şikayet ve itirazları konusundaki
başvurularını Tüketici Mahkemelerine ve Tüketici Hakem Heyetlerine
yapabileceklerine ilişkin bilgiler de yer alacak.
Taslağa göre satılan mala ilişkin olarak düzenlenen
faturalar garanti belgesi yerine geçmeyecek. Ancak, yetkili servis
istasyonlarında yapılan onarım ve parça değişimi işlemleri sonucunda verilen
fatura, garanti belgesinde bulunması zorunlu bilgileri içermesi şartıyla,
garanti belgesi yerine kullanılabilecek. Mayıs ayında yürürlüğe girmesi
beklenen düzenlemeyle 10 yılını dolduran eski yönetmelik de yürürlükten
kalkacak. Tüketici Hakları Derneği Başkanı Turhan Çakar, yönetmelik taslağında
yapılan değişikliklerin tüketici lehine olduğunu belirterek, “Yeni düzenlemede
garanti süresinin arttırıldığını görüyoruz” dedi.
0 yorum:
Yorum Gönder