'Yolyola', İstanbul'un trafiğinden bunalanlara bir
alternatif: Sizinle aynı güzergâhtaki insanlarla araç paylaşmak. Sistem hem
çevre dostu hem de trafikteki araç yükünü azaltmaya katkı sunuyor.
Her sabah İstanbul trafik durumunun vahametini konuşuyoruz.
Korkunç durumda olan sadece akmayan köprü şeritleri ve metrekare başına üç
kişinin düştüğü Zincirlikuyu Metrobüs İstasyonu değil. Bu kontrolsüz trafiğin
ceremesini çevre de bizim kadar çok çekiyor. Metropollerdeki karbonmonoksit
salınımının en az yüzde 70’i arabalardan kaynaklı. Tek bir araba, kilometre
başına 250 gram karbon salınımına yol açıyor.
Yılda 20.000 km yapan ortalama bir sürücü, 5000 kg karbon
salınımına neden oluyor. Yılda sadece 1000 arabanın trafikten eksilmesi, 400
bin ağacın temizleyebileceği hava kirliliğinin ortadan kalkması demek.
‘Yolların boşalması için önce arabaların dolması lazım’ mottosuyla yola çıkan
‘Yolyola.com’, bu kemikleşmiş problemi çözmek için atılmış önemli adımlardan
biri. Yedi kişilik ekip, kurdukları sistemle hem çevreyi hem de trafiği
rahatlatmayı amaçlıyor.
Site ekibi Barış Akbaş, Ozan Akkoyun ve Arda Aşkın’dan
dinlediğimiz ‘Yolyola’, bir araç paylaşım sistemi. Trafikte her gün onlarca
kişinin aklından geçirdiği bir fikir üzerine kurulu. İstanbul trafiğinde aynı
güzergâhı kullanan yolcuları buluşturan Yolyola’ya kaydolmak 10 saniye sürüyor.
Facebook’tan yapılan kayıttan sonra güzergâhınızı ve müstakbel yol arkadaşınızı
seçiyorsunuz. Özellikle her gün aynı saatlerde aynı güzergâhta yolculuk yapan
sürücü ve yolcuları buluşturmayı amaçlayan site, Türkiye ’de yeni yeni yeşeren
paylaşım ekonomisinin en net örneklerinden. Daha önce benzer projelerin fazla
ilgi görmemesine rağmen ‘Yolyola’ belki Gezi’yle ortaya çıkan paylaşım ruhunun,
belki de internetin insanları anonimlikten çıkarmış olmasının etkisiyle kısa
sürede 1500 kullanıcıya erişti. Bu gibi projelerin en çok tıkandığı nokta olan
‘güven problemi’ klişesini yerle bir edercesine sistemdeki kullanıcıların yüzde
45’i kadın. Yolyola, çevreye ve ekonomiye fayda sağlamayı amaçlamış olsa da
masabaşında yalnız çalışan ve trafikte de yalnız saatlerini harcayan kesim için
bir sosyalleşme aracı. Aynı semtte yaşadığınız ve aynı iş merkezinde
çalıştığınız komşunuzdan Yolyola sayesinde haberdar olabiliyorsunuz.
En çok Maslak-Büyükdere-Barbaros Bulvarı gibi arterlerde
kullanılan sistem, kullanıcılarını yolculuk başına verdiği ‘Ekopuan’larla
ödüllendiriyor. Şoförün aracının modeline ve yakıt tüketimine bakılarak
hesaplanan ‘Ekopuan’ları, yolcularınkinden biraz daha yüksek. Kullanıcılar,
topladıkları bu puanlarla bazı markaların indirimlerinden ve avantajlarından
yararlanabiliyor. “Çevre dostu bir projeye katıldıkları için en azından o gün
içtikleri kahveyi ısmarlayarak kullanıcıları ödüllendirmek istedik” diyen site
kurucularından Barış Akbaş, önümüzdeki günlerde daha çok çevre dostu markanın
projeye dahil olacağını beliriyor. Dünyada paylaşım ekonomisi üzerine kurulmuş
en büyük organizasyonlardan Peers.org’a Türkiye’den tek kabul alan uygulama
olan Yolyola’yı, umarız çevreci başka projeler de takip eder.
0 yorum:
Yorum Gönder