Anadolu Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Malzeme Bilimi ve
Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Abdullah Tuğrul Seyhan'ın, tavuk
tüyü lifini karbonize ederek, elde edilecek malzemeyle uçak kanatlarını ve
uçağın gövde kısmını sağlamlaştırılması için yaptığı ''Membran Destekli Vakum
İnfüzyon Tekniği Kullanarak Karbon Elyaf / Karbonize Edilmiş Tavuk Tüyü Lifi
Modifiyeli Epoksi Kompozitlerin Üretimi'' isimli projesi, TÜBİTAK tarafından
onay aldı.
Doç. Dr. Seyhan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, projenin
ana maddesinin karbonize edilmiş tavuk tüyü lifi olduğunu kaydetti.
Türkiye'de yıllık 30 bin ton tavuk tüyünün atık madde olarak
bulunduğunu ifade eden Doç. Dr. Seyhan, şöyle konuştu:
''Çevre dostu yapısı ve düşük maliyetli olması açısından
oldukça önemli bir araştırma alanı. Projemiz modifiyeli epoksi daha doğrusu
plastik malzemelerin uçak gövdelerinde kompozit yapılar içine entegrasyonunu
içeriyor. Bu kapsamda organik malzeme olarak, tavuk tüylerini kullandık. Çünkü
tavuk tüylerindeki keratin oranı çok yüksek. Bu lifler ısıtıldığında çapraz
bağlar oluşuyor ve bu bağlar yapıyı sağlamlaştırmanın yanı sıra yapının daha
gözenekli hale dönüşmesini sağlıyor. Karbonizasyonun amacı ise tavuk tüyü
liflerinden mümkün olan maksimum karbonu elde etmek ve gözenek sayısını
artırarak yüzey alanı olabildiğince yüksek yapılar elde etmek. Projemizle, bu
yapıların epoksi türü havacılıkta kullanılan reçinenin içine katılmasıyla
mukavemeti yüksek hale gelmesi bu yapıların ikincil uygulamalarda uçak
gövdelerinde ve kanatlarında vakum infüzyon tekniğiyle üretilmesini kapsıyor.''
Doç. Dr. Seyhan, projelerinin Türk Havacılık ve Uzay Sanayi
AŞ (TAI) tarafından desteklendiğini ve proje süresinin iki yıl olarak
belirlendiğini bildirdi.
TAİ'nin memran infüzyon tekniğiyle Airbus'ta uygulanan bir
tekniğin, karbonize edilmiş tavuk tüyü lifinin katkılı epoksi reçinelerin
matriks içine kullanılmasıyla kompozitlerin elde edilmesine yönelik kısmına
destek verdiğini anlatan Doç. Dr. Seyhan, şöyle devam etti:
''Onların burada öngördüğü nokta, normalde katkısız epoksi
reçinenin katkılı olduğu zaman mukavemetin arttırılması sonucu bazı kompozit
yapılarda uçaktaki mekanik iyileşim öngörülüyor. Bu iyileşimler sonunda da
uçaktaki ikincil uygulamalar dediğimiz kanatlardaki güçlendirme yerleri, uçağın
iç gövdesinde kullanılan kapılardaki güçlendirme mekanizmalarında kullanılması
amaçlanıyor. Genel anlamında ufak prototip uçakların gövdelerinin tümünün bu
yapıyla yapılması da projenin daha alt bir hedefini içeriyor. Şu an kullanılan
mevcut ürün ile bizim geliştirdiğimiz projemizdeki arasındaki en büyük fark
dayanıklılık. Aynı zamanda daha ince ama daha dayanıklı bir parça da
yapılabilir. Böyle olduğunda maliyet hesabı da işin içine girebilir.
Dayanıklılığın yanı sıra maddi getirisinin olacağını da düşünüyoruz.''
Doç. Dr. Seyhan, Membran Destekli Vakum İnfüzyon Tekniği'nin
ve tavuk tüylerinin katma değeri yüksek ürünlerde kullanılmasının Türkiye'de ve
dünyada ilki teşkil edeceğine değinerek, ''Aynı zamanda dünyada tavuk tüyü lifi
sadece biyolojik polimerler üzerinde kullanılmış. Ancak hiçbir zaman teorideki
yüksek mukavemet pratiğe dönüştürülmemiş. Epoksi gibi havacılıkta çok
kullanılan bir reçinede karbonize edilmiş tavuk tüyü lifiyle ilgili bir deneme
dünya literatüründe de yok. Aynı zamanda yüzeyini iyileştirmek için bazı
kimyasal metotlarla epoksiyle daha uyumlu hale de getireceğiz. Umarım, 2 yıl
sonunda güzel sonuçlarla hedeflediğimiz noktaya ulaşacağız'' diye konuştu.
0 yorum:
Yorum Gönder