2015’te, 5 Eylül-1 Kasım arasında düzenlenecek 14. İstanbul
Bienali’nin medya toplantısı dün Kadıköy Haldun Taner Sahnesi’nde, bienali
‘şekillendiren’ Carolyn Christov-Bakargiev, İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent
Eczacıbaşı, Genel Müdürü Görgün Taner ve İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer,
sanatçı, akademisyen, küratörlerin ve medya mensuplarının katılımıyla
düzenlendi.
Bildiğimiz basın toplantılarına benzemeyen bu etkinlikte,
basın mensupları Haldun Taner’in sahnesine yerleştirilen sandalyelere, bienal
ekibi ise tiyatro izleyicilerinin oturduğu kısma geçti. Bu oturma düzenini,
‘stratejik bir yer değiştirme’ olarak açıklayan Bakargiev’in konuşmasından önce
Bige Örer, en çok merak edilen sorulara yanıt verdi ve bienalin bu kez de geçen
yılki gibi ücretsiz olacağını ve şehrin farklı mekânlarına yayılacağını
söyledi. Bakargiev, bienalin temasını anlatacağı konuşmaya önce tiyatroya
ismini veren Oyun yazarı Haldun Taner’i anarak ve en ünlü oyunu ‘Keşanlı Ali
Destanı’ndan dizeler okuyarak başladı. Ardından, İtalyan yazar Nanni
Balestrini’nin, 2009-2010 yıllarında yazdığı, 2012 yılında yayımlanan kısa
romanı ‘Carbonia’dan bir bölüm okundu.
Edebiyatla yapılan bu girişin ardından, bienalin temasının
‘Tuzlu Su: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori’ olacağı açıklandı. Bakargiev
kavramsal çerçeveyi, “Bienali çizginin nerede çekileceğini, nerede geri
çekilmek gerektiğini, nelerden faydalanılabileceğini ve neyin öne
çıkarılabileceğini aramak üzere yola çıkıyor. Bienal bunu bir denizde, yüzey
düzken parmak uçlarıyla, derinlere inildiğinde, katlanmış kodlama katlarını
açmadan’ yapıyor. Boğaziçi ekseninde şehrin geneline yayılan sergi, şiirsel ve
siyasi olarak dünyayı şekillendiren ve dönüştüren, görünen ve görünmeyen farklı
dalga sıklığı ve biçimlerini, su akıntıları ve yoğunluklarını ele alıyor.
Sanatla ve sanat aracılığıyla yas tutuyor, hatırlıyor, kınıyor, iyileşmeye
çalışıyoruz. Kendimizi formdan giderek zenginleşen yaşama yansıyan neşe ve
canlılık ihtimaline adıyoruz” diyerek açıkladı.
0 yorum:
Yorum Gönder