Egeran Galeri, yeni sezonu 5 Eylül’de güncel sanatçı Işıl
Eğrikavuk’un ‘Ters Köşe’ başlıklı sergisiyle açıyor. Geçen yıl Türkiye ’nin ilk
güncel sanat ödülü Full Art Prize’ı kazanan Eğrikavuk, mayıs sonunda patlak
veren hükümet karşıtı gösterilerden etkilenerek tasarladığı yeni video
yerleştirmesi ‘Ters Köşe’yi İstanbul ’daki süratli ve kontrol dışı kentsel
dönüşümü sorgulayan geçmiş eserlerinin üzerine temellendiriyor.
‘Ters Köşe’ başlığını, kaleci bir tarafı korurken topun
diğer taraftan gelmesiyle onu aldatarak yapılan beklenmedik bir şuta referans
veren bir futbol teriminden alıyor. ‘Ters Köşe’de ‘Gezi’ başlığı altında
birleşen İstanbullu futbol kulüpleri demokrasi adına hep birlikte yürüyerek bu
popüler sporu ulusal birliğin ve işbirliğinin sembolü haline getiriyor. Radikal
okurlarının ‘Güncel Sanat Kafası’ köşesinden de hatırlayacağı Eğrikavuk, ‘Ters
Köşe’de kamusal alan kullanımının ve halkın kültür politikalarına katılımının
önemini vurgulayan Gezi Parkı hareketini bir metafora dönüştürüyor.
Yerleştirme futbol stadını andıran bir ortamda sunulan bir
video projeksiyonundan oluşuyor. Tribünlerden videoyu izleyen seyirciler, genel
hatlarıyla 1990’ların sonunda yarışmacıların ödül kazanmak için penaltı
vuruşları yaptığı ‘Gol Şov’ adlı bir yarışma programının katılımcısının
hikâyesini dinliyor. Katılımcımız, üniversitede aldığı arkeoloji eğitiminin
ardından arkeolog olmayı ummuş bir erkek. İş bulamayınca polis memurluğuna
başlayan katılımcı, Gezi protestolarında kendini istemeden de olsa ön sıralarda
buluyor. Öyküsünü anlatırken otorite, vazife, medya temsili üzerine şaşırtıcı
düşünceler oluşturacak şekilde gerçekle kurgu birbirine karışıyor.
13. İstanbul Bienali’yle eşzamanlı açılacak ‘Ters Köşe’, 5
Ekim’e kadar sürecek.
0 yorum:
Yorum Gönder