DOCUMENTARIST İstanbul Belgesel Günleri, 1 - 6 Haziran
tarihleri arasında altı mekâna yayılan dopdolu bir programla 6'ncı kez
seyirciyle buluşmaya hazırlanıyor.
Çağımızın en ünlü belgeselcilerinden Alan Berliner başta
olmak üzere dünya belgesel sinemasının önemli ustalarının katılacağı festivalde,
dünyanın farklı renklerini ve gerçeklerini harmanlayan 90’dan fazla film
sunulacak.
Yaşlılık Çağı, Kadının Adı Yok, Tükettiğimiz Dünya, Müzik
Belgeselleri, Mercek Altında Brezilya Belgesel Sineması, Arap Dünyası: Değişim
Rüzgarları, Taskovski Film Seçkisi ve Anılarına gibi özel bölümlerin yer aldığı
bu seneki programda Uluslararası Panorama başlığı altında da son yılların
ödüllü belgesellerinden geniş bir seçki sunulacak. Festivalin Türkiye Panorama
bölümünde ise, Türkiye’den çoğunluğu genç yönetmenlerin filmlerinden oluşan 26
film yer alıyor.
Bugüne kadar Nick Fraser, Eyal Sivan, Asen Balikci, Helena
Třeštíková, Heddy Honigmann gibi ustaları Türkiye’deki belgeselseverlerle
tanıştıran DOCUMENTARIST’in bu yılki onur konuğu çağımızın en önemli belgeselcilerinden
olan Alan Berliner.
DOCUMENTARIST, Berliner’in ödüllü son yapıtı “Büyük Kuzen”
(First Cousin Once Removed, 2012) başta olmak üzere, “Gözleri Tamamen Açık”
(Wide Awake, 2006), “En Tatlı Ses (The Sweetest Sound, 2001), “Kimseyi
İlgilendirmez” (Nobodys's Business, 1996), “Ailedeki yabancı” (Intimate
Stranger, 1991), “Aile Albümü” (The Family Album, 1986) dâhil olmak üzere tüm
filmlerini içeren bir retrospektifin yanı sıra, 2 Haziran’da yönetmenin sinema
dersine de ev sahipliği yapacak.
Programda, belgesel sinemanın en verimli toprakları arasında
yer alan Brezilya'dan son 15 yılın gözde belgesellerini içeren esalı bir
seçkiye yer veriliyor; ayrıca Brezilyalı sürpriz konukları da ağırlıyor. Bu
ülkenin belgesel sinemasını Türkiye’de ilk kez bu kadar kapsamlı bir biçimde
inceleme olanağı sunan seçkide gösterilen yapımlar arasında “174 Nolu Otobüs”
(Bus 174, José Padilha, 2002), “Estamira” (Marcos Prado, 2004), “Elena” (Petra
Costa, 2012) , “Uçan Rocha” (Eryk Rocha, 2002), “Tudo E Brazil” (Rogerio
Sganzeria, 1997) ve “Raul” (Walter Carvalho, 2011) gibi bol ödüllü
belgesellerin yanı sıra, Glauber Rocha’nın bir yapıtını da içeren kısa filmler
seçkisi yer alıyor.
Belgesel alanında Avrupa’nın en büyük belgesel dağıtım ve
yapım firmalarından olan Londra merkezli Taskovski Films’in kurucusu Irena
Taskovski de DOCUMENTARIST 2013 kapsamında uluslararası alternatif dağıtımcılık
konusunda bir konferans vermek üzere İstanbul’a geliyor. Daha önce Prag Film
Akademisi FAMU, NTFS Londra, EICTV Küba gibi yerlerde dersler veren, halen Prag
Belgesel Film Enstitüsü’nde akademisyenlik yapan Taskovski, Türkiye’de belgesel
yayınlayan TV kurum ve dağıtımcılarla da görüşmelerde bulunacak.
Nepal’den Kolombiya’ya, Hindistan’dan Filistin’e,
Polonya’dan Şili’ye, ADB’den Lübnan’a dünyanın farklı gerçekleri ve renklerini
bir araya getiren DOCUMENTARIST 2013 programının Uluslararası Panorama bölümü
de, son bir yılda Cannes, Venedik, San Sebastian, Toronto, Berlin gibi A sınıfı
festivallerde öne çıkmış birbirinden önemli belgeselleri bir araya getiriyor.
Bu bölümde geçen Kasım’da IDFA’nın açılışını yapan “Yanlış Zamanda, Yanlış
Yerde” (Wrong Time, Wrong Place, John Appel, 2012) ve Berlinale 2013’te
gösterilen “Kuzzul Kurt” (To the Wolf, Christina Koutsospyrou-Aran Hughes, 2012)
öne çıkarken, Girit’te 60’larda ünlenmiş bir köyün anlatıldığı “Hippie-Hippie
Matala! Matala!” (Giorgos Varelas, 2013) ve sayıları giderek azalan
azınlıkların sesine kulak veren “Elveda İstanbul” (Adieu İstanbul, Dieter
Sauter, 2013) yer alıyor.
Yaşlılık Çağı bölümünde ilk göze çarpan filmler arasında;
ilerlemiş yaşlarına karşın birbirlerine ve sanata tutunan bir çifti anlatan
“Sensiz Olmaz” (Not Without You, Petra Lataster Czisch-Peter Lataster, 2010),
yalnız yaşayan 90 yaşındaki Clotilda Grosu'nun öyküsünü anlatan ve haiku
biçimindeki üslubuyla dikkat çeken “Japon Ayva Ağacı” (The Japanese Quince
Tree, Mara Trifu, 2012) ve bizi Gürcü yaşlı bir güreşçinin gençlik aşkıyla
buluşturan “Ramin” (Ramin, Audrius Stonys, 2011) bulunuyor.
Kadının Adı Yok bölümünde; Toronto’dan Berlin’e pek çok
festivalde büyük yankı uyandıran “Salma” (Kim Longinotto, 2013), ‘Barış Gelini’
olarak çıktığı yolculuğu sırasında Gebze'de tecavüze uğrayarak öldürülen
İtalyan sanatçı Pippa Bacca'nın öyküsünü anlatan “Gelin” (The Bride, Joël
Curtz, 2012) ve boşandığı kocası tarafından öldürülen Bahar'ın geride kalan
ailesinin genç kadını ölüme götüren sürecin izini mektuplarla ve tuttuğu
günlükte sürmesini anlatan “Bahar” (Carin Goeijers, 2013) yüreğe dokunan
hikayeleriyle festivalin merakla beklenen filmleri arasında.
Tükettiğimiz Dünya bölümünde; yapımcılığını Fatih Akın’ın
üstlendiği “Mama Coca” (Suzan Şekerci, 2012) filmi Türkiye’de ilk kez
seyirciyle buluşacak. Bölümün dikkat çeken bir diğer önemli yapımı, Berlinale
programında da yer alan “Char... Tarafsız Ada” (Char... the No Man's Land,
Sourav Sarangi, 2012).
Festivalde bu sene öne çıkan bölümlerden biri de, Müzik
Belgeselleri. Martin Scorsese’nin öncülüğünde restore edilip sinema tarihine kazandırılan
ilk film olup bir kaç yıl önce Cannes Film Festivali'nde yeniden gösterilen
Fas-Fransız yapımı “Trances” (El Hal, Ahmed El Maanouni, 1981), caz şarkıcısı
olarak Hollanda’da başlayan kariyeri bir anda dünyayı saran Karsu Dönmez’in
öyküsü “Karsu” (Mercedes Stalenhoef, 2012) ile bu yıl En İyi Belgesel Oscarı'nı
kazanan “Bir Şarkının Peşinde” (Searching for Sugar Man, Malik Bendjelloul,
2012) başta olmak üzere, dünyanın muhtelif köşelerinden müzisyenlerin
hikâyeleri DOCUMENTARIST 2013’e müzikal bir renk katacak.
Festival kapsamında ayrıca belgesel sinemanın son bir yılda
kaybettiği üç büyük ismi olan Chris Marker, Herz Frank ve Les Blank anısına
birer gösterim gerçekleşecek. Programda, belgesel sinemanın en önemli
ustalarından Chris Marker'ın “Andrei Arsenevich’in yaşamında Bir Gün” (One Day
in the Life of Andrei Arsenevich, 1999), Sovyet belgesel sinemasının öncü ismi
Herz Frank'ın “Ten Minutes Older” (1978) ve belgesel sinemaya getirdiği şiirsel
üslüpla unutulmazlar arasına giren Les Blank'ın “Ayrık Dişli Kadınlar”
(Gap-Toothed Women, 1988) adlı filmleri yer alıyor.
Belgeselin çağdaş ustalarını İstanbul’a taşıyarak dünyanın
dört bir yanından kalburüstü filmleri seyirciyle buluşturan DOCUMENTARIST,
Türkiye’deki genç kuşak belgeselciler için de platform olma işlevini
sürdürüyor. Uluslararası programı davet usulüyle oluşturulan festivale, bu sene
Türkiye’den başvuran 110’u aşkın filmden 26’sı seçildi. Bunların içinde genç
yönetmenlerin elinden çıkma 17 film, aynı zamanda Johan van der Keuken Yeni
Yetenek Ödülü’ne aday olacak. Sözkonusu yapımlardan beş tanesi, Türkiye dışında
yaşayan yönetmenlere ait. Festivale İsviçre’den katılan Ufuk Emiroğlu’nun ilk
filmi “Babam, Devrim ve Ben”in (Mon Pêre, la Rêvolution et moi) dünya prömiyeri
ise DOCUMENTARIST’te gerçekleşecek.
Türkiyeli belgeselcilerin filmlerini seyirciyle buluşturacak
olan Türkiye Panorama bölümünün öne çıkan filmleri arasında; Doğu Akıncı'nın
“Mustafa'nın Yaşam Zinciri” (2012), Piran Baydemir'in “Fecîra” (2013), Onur
Günay & Burcu Yıldız'ın “Garod” (2012), Hatice Kamer'in “Annemin Pususlası”
(2012), Dilek Gökçin'in “Bûka Baranê” (2013) ve Ayşe Funda Aras'ın “Gurbet
Pastası” (2013) filmleri yer alıyor. Bu sene festival Türkiye yapımı tüm
filmleri ücretsiz gösterme kararı aldı.
Türkiye’den bu sene rekor sayıda başvuru alan DOCUMENTARIST,
yeni kuşak belgeselcilerin buluşma platformu olma misyonunu da sürdürüyor.
Yerli belgesellerden oluşan geniş bir seçkinin sunulacağı festivalde,
Türkiye’den genç belgeselcilere verilen Johan van der Keuken Yeni Yetenek Ödülü
bir kez daha sahibini bulacak. Bu sene 17 filmin aday olduğu 2013 JvdK Yeni
Yetenek Ödülü’nün jürisi yazar ve oyuncu Ercan Kesal, film eleştirmeni Alin
Taşçıyan, akademisyen Defne Karaosmanoğlu, Hollanda Başkonsolosluğu Kültür
Ataşesi Jeroen Gankema ve geçtiğimiz yıl “Beklemek’’ adlı belgeseliyle JvdK
Yeni Yetenek Ödülü’nü kazanan Bülent Öztürk’ten oluşuyor.
Bütün Türkiye yapımı filmler, belgesel klasikleri ve yan
etkinliklerin ücretsiz olduğu festivalde, filmlerin gösterim ücreti ise 5 TL.
Biletler MyBilet’ten ve festival süresince salon girişlerinden temin
edilebilir.
0 yorum:
Yorum Gönder