Güney Afrika Cumhuriyeti'nde yeni devreye sokulan bir
projeyle çöpten biyogaz üretilmeye başlandı.
Çöp ayırma sistemlerinin büyük ölçekte devreye girmediği
Güney Afrika Cumhuriyeti'nde eski tarz çöplükler yaygın. Plastik, metal, moloz
ve biyolojik artıklar karışık bir biçimde bu alanlarda toplanıyor. Çevreciler
çöplüklerde meydana gelen gazdan hem cep yakmayan hem de doğaya dost bir yakıt
üretmeyi başardı.
Ülkenin en büyük metropollerinden Johannesburg'da benzine
alternatif olarak geliştirilen biyogazı ilk olarak deneyenlerden biri de 29
yaşındaki Jeffrey. Taksi dolmuş işleten Jeffrey depoyu doldurmaya her
gittiğinde benzin fiyatları biraz daha artmış oluyor ve cebini yakıyordu. Ancak
bugünlerde Jeffrey'nin öfkesi ve sıkıntısı bir nebze dinmiş görünüyor. Çünkü
artık taksisini East Rand çöplüğünde yeşil bir tepenin üzerine kurulan yakıt
istasyonuna götürüyor.
East Rand çöplüğünde yeşil bir tepenin üzerine kurulan yakıt
istasyonu bir araştırma projesinin bir ürünü.
İstasyon, “EnerKey” adlı Almanya ile Güney Afrika
Cumhuriyeti tarafından ortak geliştirilen enerji araştırma projesinin bir
ürünü. Araştırmacılar kullanılan teknolojiye de şu adı vermişler: “Çöpten
yakıta”. İstasyonda Jeffrey'nin 9 yolcu kapasiteli dolmuşuna dolansa benzin
değil biyogaz.
Biyogaz ya da biyometan çöp gazlarının bir dizi aşama
sonucunda arındırılması sonucu elde ediliyor. Jeffrey bu teknolojiden
yararlanabilmek için benzinle çalışan aracını gazlı hale getirmiş. Başta belli
bir miktar para harcasa da sonuçta kârlı çıktığını şöyle anlatıyor:
"Önceden benzine haftada ortalama 240 euro harcıyordum. Gazla birlikte bu
belirgin bir şekilde düştü. Şimdi bana bazen 160 euroluk yakıt bile yetiyor.
Yani haftada 80 euro tasarruf ediyorum. Biyogaz kullanmaya başladığımdan beri
farkı görüyorum. Benzin gerçekten çok pahalı."
Jeffrey bu, yaklaşık yüzde 30 daha ucuz yakıt için her
şeyden önce Novo Energy'nin teknoloji müdürü Eddie Cooke'ye müteşekkir. Firma,
bu pilot tesiste Johannesburg Üniversitesi ve bir Alman araştırma enstitüsü ile
birlikte denemelerde bulunuyor. Teknoloji müdürü Eddie Cooke bunun hem insan
hem de doğa açısından sayısız avantajı olduğunu belirtiyor: “Öncelikle çevre
açısından düşündüğümüzde metan çok daha uygun. Çünkü metanın yanması sonucunda
benzinden farklı olarak çok daha az karbondioksit doğaya salınıyor. İkincisi
çöpten elde edilen yakıt benzinden çok daha ucuz, çünkü yerel olarak
üretilebiliyor."
Yeni teknolojinin ortaya çıkışında Güney Afrika
Cumhuriyeti'nde çöpün yıllarca ayrıştırılmamış olması kalkış noktası olmuş.
Zira ülkenin dört bir yanındaki çöplüklerde biyolojik atıklar yani organik
çöpler değerli bir hammadde oluşturuyor. Çöplüklerde oluşan bakteriler organik
artıkları işliyor. Bir çöplük kapatılsa bile 20 yıl boyunca üzerinde çöplük
gazları yükselmeye devam ediyor. Bu gazın içinde metan, karbondioksit, oksijen
ama aynı zamanda da çok kötü kokan hidrojen sülfür bulunuyor. Oldukça kirli ve
su buharı da taşıyan bu gaz karışımı yeni geliştirilen arıtma süreci sayesinde
faydalı hale geliyor.
Çöplükte oluşan gaz karışımı yeni geliştirilen arıtma
sürecinin ardından biyogaz haline getiriliyor.
Biyometanın doğal gazla çalışan araçlarda yakıt olarak
kullanılabilmesi için metan içeriğinin en az yüzde 87 oranında olması
gerekiyor. Eddie Cooke'nin pilot tesisi ise çıtayı bir hayli aşıyor. Projenin
ortaklarından Johannesburg Üniversitesi öğretim görevlisi Edison Muzenda şimdi
tüm kent için yeni bir trafik konsepti geliştirmek istediklerini belirtiyor.
Çöplük gazları ile ilgili büyük tasarıları olduğunu belirten kimya mühendisliği
profesörü Muzenda şunları söylüyor: “Kamu taşımacılığı ve makam araçlarında
önemli bir fark yaratabiliriz. Mevcut duruma bakıldığında Güney Afrika’da
taşımacılık masrafları çok yüksek. Ve sanıyorum masrafları ve böylece fiyatları
yüzde 30 oranında düşürebilecek bir anahtara sahibiz. Bunun bilhassa halkın en
yoksul kesimlerine iyi bir katkı olacağını düşünüyorum.”
0 yorum:
Yorum Gönder