4 Ağustos 2011 Perşembe

SON 36 KAREYİ ÖNCE İSTANBUL GÖRDÜ

'Afgan Kızı' fotoğrafıyla üne kavuşan Steve McCurry, kariyeri boyunca kullandığı Kodachrome filmlerine tarihî bir sergiyle veda ediyor. McCurry, fabrikadan çıkan son 36 filmle Hindistan, New York ve İstanbul'da çekimler yaptı. Ünlü oyuncu Robert de Niro, Hintli aktör Aamir Khan, Magnum Fotoğrafçısı Elliott Erwitt'in portrelerinin yer aldığı 'Son Kodachrome Filmi' sergisi, dünyadan önce İstanbul Modern'de.


Onun için 'Hüzünlü Bir Veda Senfonisi'ydi önceki akşam İstanbul Modern'de açılışı yapılan 'Son Kodachrome Filmi' sergisi. Ne de olsa fotoğraf kariyerinin başından itibaren bu filmi kullanarak Hindistan'dan New York'a kadar unutulmaz kareler çekmiş, farklı kentleri, kişileri tanıştırmıştı milyonlarla. Bugün ise Kodachrome fabrikasından çıkan son 36 filmi ile bir dönemi kapıyordu dünyaca ünlü fotoğraf sanatçısı Steve McCurry. Onu yalnız bırakmayıp İstanbul Modern'e gelenler ise hem McCurry'nin hüznüne hem de dijital öncesi fotoğraf dünyasında kült kabul edilen Kodachrome'un son karelerine tanıklık ediyordu. Filmin belgeseli ve sanatçı ile özdeşlenen 'Afgan Kızı' fotoğrafı da cabası. Steve McCurry, filmle çektiği son fotoğrafların Türkiye'de sergilenmesinin onurunu yaşıyordu. "Benim için harika bir proje oldu. Bu projenin bir parçası olmaktan gurur duyuyorum, özellikle bunun İstanbul'da gerçekleşmesi beni daha çok mutlu etti." sözlerinden anlamak mümkün bunu.

Serginin 'Hoş geldiniz' konuşmasını ev sahibi İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı yapıyor. Zaman Gazetesi'nin desteğiyle McCurry sergisini açtıklarını söyleyerek başlıyor söze Eczacıbaşı. Böylesine ünlü bir sanatçının dijitale geçmeden önce çektiği fotoğrafları sergilemenin büyük bir gurur olduğunu belirtiyor. Katılımın yüksek olmasından duyduğu memnuniyeti dile getiren Eczacıbaşı, serginin belgesellerle zenginleştirilerek bir ay boyunca görülebileceğini anlatıyor. Serginin misafirlerinden biri de fotoğrafa merakıyla bilinen Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı. Kodachrome filmleri kendisinin de kullandığını hatırlatan Eczacıbaşı, "Herkes Kodachrom'u kullanmıştır. Efsanevi bir filmin son rulosunun iyi bir fotoğrafçı tarafından değerlendirilerek sergiye dönüştürülmesi ve bunun da ilk defa İstanbul Modern'de sergileniyor olması sergiyi daha da özel kılıyor. Bu filmin ortadan kalkması bir devrin kapanması anlamını taşır." diyerek özetliyor serginin önemini. Serginin sponsorluğunu üstlenen Zaman Gazetesi Genel Yayın Müdürü Ekrem Dumanlı, sergiyi fotoğraf adına tarihî bir sonun kayıt altına alınması olarak değerlendiriyor. Steve McCurry'yi fotoğrafın duayenlerinden biri olarak tanımlayan Dumanlı, sergiye ev sahipliği yapan İstanbul Modern'de unutmuyor. "Türkiye'nin en önemli sanat merkezlerinden biri. Böyle önemli bir sergiye ev sahipliği yapmak İstanbul Modern'e yakışır bir seçim." diyen Dumanlı' nın bir de dileği var; bu fotoğrafların dünyanın pek çok yerinde sergilenmesi. Serginin küratörlüğünü yapan Engin Özendes de, Zaman Gazetesi'nin öncülüğünde gerçekleşen fotoğraf projelerinin fotoğrafın geleceği açısından önemli olduğunu vurguluyor.

Sabah Gazetesi Fotoğraf Editörü Kutup Dalgakıran ise, "Zaman Gazetesi ve Steve McCurry'nin adlarının yan yana olması sergiyi daha da güzelleştirdi. Zaman, Türkiye'de fotoğrafa gerçek anlamda önem veren bir gazete. Böylece öncülüğünü korumuş oldu." diye konuşuyor.

Magnum Fotoğraf Ajansı ve National Geographic dergisinin fotoğrafçısı Steve McCurry'nin 'Son Kodachrome Filmi' fotoğraf sergisi önceki akşam İstanbul Modern'de açıldı. Sanatseverleri bir araya getiren serginin kokteyline katılan (soldan sağa) Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı, ev sahibi İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, Steve McCuryy ve Zaman Gazetesi Genel Yayın Müdürü Ekrem Dumanlı birlikte fotoğraf çektirdi. Kodachrome fabrikasının ürettiği son 36 filmle çekilen fotoğrafların yer aldığı sergi 4 Eylül tarihine kadar gezilebilecek.

0 yorum:

Yorum Gönder