Yiğit Akü ve Forum Mühendislik, dünyanın her araca uygulanabilen ilk hibrid kitini üretti. 4 bin avro ödeyen herkes, benzinli, dizel ya da LPG'li otomobilini hibrid yapabilecek. Yüzde 25 tasarruf sağlayan sistem otomobili dört çekere çeviriyor
Yüzde 25 yakıt tasarrufu sağlayan Hibrikit-HEB Enerji Sistemi, dünyada her türlü araca uygulanabilen ilk hibrid araç kiti.
İki şirket önceki gün Ankara’daki Yiğit Akü fabrikasında sistemi şirket yöneticileri ve bakanlarla birlikte tanıttı. Aracı Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek de kullandı. Yiğit Akü Genel Müdürü Hulki Büyükkalender, ilk yıl 1000 araca uygulanması beklenen sistemden sonra beş yıl içinde tamamen elektrikli otomobili de yollara çıkarmak istediklerini söyledi.
İlk hibrid sistemli otomobil Tofaş’tan da izin alındıktan sonra hazırlanan Fiat Albea oldu. Özellikle şehir içinde kullanılan otomobillerde, kamu, toplu taşıma ve taksilerde kullanılması hedeflenen sistem fabrika çıkışı hibrid araçlarla aynı mantıkla çalışıyor. Otomobilin bagajına tıpkı LPG’li araçlardaki gibi 150 kiloluk bir akü konuluyor. Arka tekerleklere ise gücü şarj etmek için dinamoya benzeyen bir sistem uygulanıyor. Otomobil yavaşlarken ya da frene basıldığında bagajdaki akü şarj ediliyor. Yine tavana eklenen güneş panelleri de güneş enerjisini elektriğe çevirerek klima ve ses sistemi gibi özellikleri çalıştırıyor. Aküdeki elektrik otomobilin arka tekerleklerine güç verdiği için önden çekişli araç dört çekere çevrilmiş oluyor. Otomobilin gücü de 20 beygir artıyor. Akaryakıtla akü birbirini desteklediği için aküyü ayrıca şarj etmeye gerek kalmıyor. 40 km hızın altında aküyle ilerleyen otomobil bu hızın üzerinde benzinli ya da dizel motora geçiyor. Akü yüksek hızlarda da benzinli motora güç aktarıp yakıt tüketimini düşürüyor.
Genel Müdür Hulki Büyükkalender, dönüşümün şimdilik sadece Ankara’da Forum Mühendislik tarafından yapıldığını söylüyor. Hatta şirket şimdiden OSTİM organize sanayi bölgesinden dört araçlık sipariş almış. ‘Hibrid dönüşümü’ iki gün içinde tüm araçlara uygulanabiliyor.
Hulki Büyükkalender, talebe göre üretimi de artıracaklarını anlatıyor. Yani şirketin kapasite sınırı yok. “Beklentimiz ilk yıl 1000 adet satmak. Daha sonra 10 bin adede çıkacak. 50 bin adetlere geldiğimizde ise maliyet düştüğü için fiyat da düşecek” diyen Büyükkalender şöyle konuşuyor:
“Şu an maliyeti 4 bin avro. Ancak hedefimiz 1000 avro olması. Bunun için seri üretime geçilmesi ve hükümetin bazı teşvikler vermesi bekleniyor. Yıllık verginin azaltılması ya da bankaların uzun vadeli kredilerle desteklemesi olabilir.”
Bu akünün standart otomobil akülerinden farklı ve çok daha verimli olduğunun altını çizen Büyükkalender otomobildeki küçük akünün de benzinli ya da dizel motor için yerinde kalacağını söylüyor.
Sistemin en büyük avantajlarından biri LPG’li araçlara da uygulanması. Ancak hem LPG hem de aküyü koyunca bagajda yer bulmak zor. Büyükkalender, “Sistemin tehlikesi yok. Kazada en fazla akü kırılır. Ama kırılan akü patlamaz. LPG’li araçlar gibi kapalı otoparka girememe sorunu da yok” diyor.
RADİKAL
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder