26 Ocak 2011 Çarşamba

KARBON ELYAF HAYATI HAFİFLETİYOR

Çelikten 3 kat daha kuvvetli ve 5 kat daha hafif olan karbon elyaf hayatı kolaylaştırmanın yanı sıra kolonları sarmalayıp depremde binaların yıkılmasını engelliyor. Dünyada kompozit malzemelerin emekleme durumunda olduğunu belirten Aksa Genel Müdürü Mustafa Yılmaz, "Bu malzemelerin üretimi için kanuni düzenlemeler yapılmalı. Kompozit üretim vadisi için en uygun yer ise Marmara Bölgesi'dir" dedi.

21. yüzyılın endüstri devrimleri arasında gösterilen kompozit malzemeler, hayatımızda kullandığımız birçok eşyayı hafifletiyor. Türk sanayisine birçok imkan sunan malzemeler, şimdiye kadar sadece cam elyafına bağlı olarak gelişmişti. Karbon elyafın Türkiye için büyük bir fırsat olduğunu belirten Aksa Fabrikası Genel Müdürü Mustafa Yılmaz, otomotiv, denizcilik, bina güçlendirmesi, rüzgar türbini kanatlarının üretimi ve basınçlı kap endüstrisinin Türkiye'de karbon elyaf takviyeli kompozit endüstrisinde gelişeceğini öngördüklerini ifade etti. Kompozit malzemelerin dünyada henüz emekleme safhasında olduğunun altını çizen Yılmaz, bilgisayar teknolojileri başta olmak üzere birçok alanda kompozit malzemeler kullanıldığını hatırlattı. Çağın malzemesi olarak gösterilen kompozit malzemelerin 9 ülkede 10 firma tarafından imal edildiğine dikkati çeken Yılmaz, "Karbon elyaf çelikten daha hafiftir. Çelikten 3 kat daha güçlüdür. Paslanma, erime, eğilme ve yaşlanma gibi bir problem olmaz. Bütün bu özellikleri yan yana koyduğunuz zaman kompozit malzemeler bütün hayatımızda niçin olmasın? Uzay araçları ve uçakların yarısında kompozit malzemeler kullanıldığını düşünürsek çağın yeni malzemesini daha iyi kullanabiliriz. Hem ulaşıma hem evlere kadar giren kompozit malzemeler hayatımızı kolaylaştıracak. Hayatımızı bir nevi güven altına alacak. Kompozitten yapılmış bir basınçlı tank infilak ettiği zaman çelik gibi tepkime olmuyor. Şarapnel gibi her tarafa dağılmıyor. Yarılıyor, açılıyor ama patlamıyor" diye konuştu.

Kompozit malzemelerden üretilen otomobillerin ağırlığının yarı yarıya düştüğünü vurgulayan Yılmaz, "2 tonluk yerine 1 tonluk otomobillerle niçin seyahat etmeyelim? Yakıt sarfiyatı azalacak. Bütün bunlar bizim hayatımızı kolaylaştırmaya yönelik. Rüzgar gülleri de yenilebilir enerji üretiyor. Bunlar karbon elyaftan yapılacak olursa pervanelerin boyları 60 metrenin üzerine kadar çıkabiliyor. Bu ise 4 metre/saniye rüzgar hızlarında dahi hala elektrik üretimine imkan sağlıyor. Ağır olması, küçük çapta olması onları daha kullanışlı kılıyor. Kayaklar, snowboard ve taşıyıcı teleskilerin hepsi kompozitten yapıldığı zaman ağırlıkları 3'te bir oranında düşüyor. Böylece kayakseverler daha hızlı kayacak" şeklinde konuştu.

HABER X

0 yorum:

Yorum Gönder