28 Nisan 2011 Perşembe

E-TİCARETTE YENİ DÜZENLEME TÜKETİCİ LEHİNE


Gemicioğlu Hukuk Bürosu'ndan Avukat Bora Gemicioğlu, AA muhabirine bilgi verirken, Mesafeli Sözleşmeye Dair Yönetmelik'in tüketiciye verilecek ön bilginin kapsamını genişlettiğini, cayma hakkına ilişkin yeni düzenlemeler içerdiğini anlattı.

İnternetten yapılan satışta tüketicinin, herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve ceza şartı ödemeksizin 7 gün içerisinde yaptığı satışı iptal edebildiğine değinen Gemicioğlu, yönetmelikle satıcının, satışa ilişkin önbilgi yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde cayma hakkının süresinin uzadığına ve sürenin 7 günden 3 aya uzadığına dikkati çekti.

Gemicioğlu, şöyle devam etti:
"Yönetmelikte, 'cayma hakkı kullanıldığı durumlarda, malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmalar değer azalması sayılmaz' deniyor. Bu, tüketicinin aldığı notebook, netbook gibi ürünleri 7 gün içeresinde iade etmesi halinde cayma hakkının kullanılmasına engel olmadığı anlamına gelirken, değer azalmasından dolayı tüketiciden tazminat talebinde bulunma imkanını da ortadan kaldırıyor."

Yönetmelikle satıcı tarafında şeffaflık sağlandığını belirten Gemicioğlu, "Yönetmeliğin, mesafeli satışlarda tüketicilerin menfaatini yeter derecede koruduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz" dedi.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Orhun, cayma hakkı zorunluluğunun, elektronik ticarete özel olduğunu, bununla beraber de sektör olarak kuralların müşteri odaklı olarak düzenlenmesine büyük önem verdiklerini kaydetti.

Orhun, ancak kanunun kimi durumlarda bu hakkı sınırlandırdığına işaret ederek, bu duruma "satın alınan bir kartuşun açıldıktan sonra iade edilememesi" örneğini verdi.

Orhun, ürünün ayıplı olma durumunun, tamamen e-ticaret firmalarına yüklendiğini dile getirerek, "Ürünün ayıplı olma durumunda müteselsilen tedarikçiler de sorumlu oluyor. Ancak bizim tedarikçilerle olan ilişkimiz ticari kanunlarla ve anlaşmalarla sınırlı ve müşterilerden iade aldığımız, 7 gün kullanılmış bir yazıcıyı tekrar satışa sunmamız veya tedarikçimize göndermemiz mümkün değil. Hatta müşteri tarafından ayıplı olarak algılanıp, tedarikçinin 'ben bunu ayıp olarak görmüyorum, bu bir arızadır tamir edebilirim' dediği durumlarda yine yükümlülük, e-ticaret firmalarına kalıyor" diye konuştu.

Orhun, e-ticarette alanındaki kanun hükümlerinde üreticinin veya distribütörün müeyyidelerinin olmasının, sektör açısından önem taşıdığını dile getirerek, "Böylece biz de müşteri haklarını daha da ileriye götürürüz, daha iyi hizmet veririz" dedi.

E-ticaret alanının tamamen kayıtlı ve izlenebilir olduğunu kaydeden Orhun, yurtdışından yapılacak e-ticaret alışverişlerine ilişkin düzenlemeler içeren Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı'na değinirken, tüketicilerin 150 euro'luk limitin altındaki ticari miktar ve mahiyette olmayan kimi ürünleri vergi muafiyetiyle yurt dışından getirebildiğini anlattı.

0 yorum:

Yorum Gönder